Saturday, June 30, 2012

LESS WORD : Sahabat Sejati ;)

Friday, June 29, 2012

Celoteh Yana : Part 20 - Kehidupan

Assalamualaikum,





Nak kongsi bersama kawan2, baik lelaki mahupun perempuan :)



‎1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.



Thursday, June 28, 2012

Celoteh Yana : Part 21 - Sorry !

Assalamualaikum,


Sorry kawan2, Yana tak dapat
BLOGWALKING harini..
Esok saja ye ! 
Banyak kerjaaaaaaaaaaaaaaaaa..



DADA ! :)

INFO : Kaedah Merancang Kehamilan

KAEDAH MERANCANG KEHAMILAN


Kajian menunjukkan kira-kira 60 peratus daripada kehamilan adalah tidak dirancang. Proses kehamilan yang tidak dirancang dapat dicegah dengan menjalankan aktiviti pendidikan kepada pasangan suami isteri tentang kaedah kontraseptif (pencegah hamil) yang dapat diamalkan dan bersesuaian dengan cara hidup, kepercayaan serta kehendak pasangan tersebut.

Konsepsi adalah penyatuan telur (wanita) dan sperma (lelaki). Kontrasepsi adalah pencegah kehamilan secara sukarela. Agen, alat atau kaedah kontraseptif dapat mencegah konsepsi dengan menghalang proses persenyawaan atau mencegah atau memperlambatkan percantuman sperma dan telur.

Permilihan kaedah kontraseptif yang terbaik bergantung kepada beberapa faktor seperti tahap kesihatan wanita, umur wanita, kekerapan hubungan seks dan kehendak pasangan suami isteri untuk mendapatkan anak.



Kaedah kontraseptif yang boleh diamalkan
Kaedah kontraseptif yang dipilih mungkin berubah dari semasa ke semasa. Antara faktor yang menentukan pilihan kaedah kontraseptif ialah kesesuaian dengan cara hidup pasangan suami isteri, keberkesanan kaedah, ciri keselamatan dan kemampuan untuk mengamalkan kaedah tersebut.

1. Pil Kontraseptif
Wanita kerap mengambil pil kontraseptif secara oral sebagai langkah pertama mencegah kehamilan. Pil-pil yang berada di pasaran mengandungi hormon-hormon estrogen dan progestin atau mengandungi hanya hormon progestin.

Pil kontraseptif dalam bentuk kombinasi hormon dikatakan dapat mencegah penyakit inflamasi pelvik dan kanser ovari dan endometrial. Pil jenis ini selamat bagi kebanyakan wanita kecuali wanita yang merokok atau yang mempunyai serjarah keluarga yang berpenyakit jantung. Wanita-wanita ini mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit jantung jika menggunakan pil kontraseptif.

Wanita-wanita yang mempunyai sejarah penyakit kanser payu dara atau endometrial dan darah beku juga tidak dibenar menggunakan pil tersebut. Antara kesan sampingan yang boleh dilihat mual, sakit kepala, peningkatan berat badan, sakit pada bahagian payu dara, pendarahan dan masalah tekanan.

Pil kontraseptif yang hanya mempunyai hormon progestin tidak akan menyebabkan masalah pembekuan darah. Pil jenis ini sesuai untuk wanita yang menyusukan anak dan mereka yang tidak boleh mengambil hormon estrogen disebabkan sakit kepala, atau darah tinggi akibat estrogen. Pil yang hanya mengandungi progestin akan menyebabkan perubahan haid, peningkatan berat badan dan sakit pada bahagian payu dara. Adalah dianggarkan sebanyak 0.5% (1 dalam 200) wanita akan hamil jika pil diambil secara konsisten dan betul.




2. Suntikan Progestin dan Progesteron
Kehamilan boleh dicegah sehingga tempoh tiga bulan dengan suntikan Depo Provera. Depo Provera mengandungi hormon yang hampir serupa dengan progestron. Penggunaan Depo Provera berkesan kerana wanita hanya dikehendaki berjumpa dengan doktor atau jururawat untuk mendapatkan suntikan setiap tiga bulan. Faedah dan kesan sampingan Depo Provera adalah serupa dengan pil kontraseptif yang mengandungi progestin. Bagi wanita yang memilih kaedah ini, dianggarkan sejumlah 0.3% (3 dalam 1000) akan mengalami kehamilan yang tidak tidak dirancang dalam tahun yang pertama.




3. Implan 'Norplant"
Implant "Norplant" adalah hormon progestin sintetik. Ia terdiri daripada enam kapsul kecil yang fleksibel (sebesar batang mancis). Kapsul-kapsul ini ditanam di bawah kulit lengan bahagian atas. Ia boleh mencegah kehamilan secara berkesan selama lima tahun. Bagi wanita yang memilih kaedah ini, dianggarkan sejumlah 0.1% (1 dalam 1000) akan mengalami kehamilan yang tidak dirancang dalam tahun yang pertama.




4. Alat Instrauterin (IUD)
Alat ini berbentuk 'T' dan dimasukkan ke dalam uterus oleh doktor. Ia adalah alat yang fleksibel. Ia mengganggu pergerakan sperma dalam ruangan uterin. Terdapat dua jenis IUD:
  • Paragard Copper T 380A yang melindungi terhadap kehamilan selama 10 tahun.
  • Progestasert Progesterone T yang perlu diganti setiap tahun.
Dianggarkan 3-5 peratus wanita akan mengalami kehamilan yang tidak dirancang dalam tahun yang pertama.




5. Span (Sponge)
Span mengeluarkan gel spermisida dan bertindak menghalang serta membunuh sperma atau merencatkan pergerakan sperma sebelum sampai ke serviks dan masuk ke uterus. Span boleh dimasukkan beberapa jam sebelum melakukan hubungan seks dan boleh dibiarkan selama 12 jam selepas melakukan seks. Wanita yang mempunyai alahan terhadap nonoksil-9 tidak boleh menggunakan kaedah span.




6. Diafram
Saiz diafram boleh diubah oleh doktor untuk disesuaikan dengan wanita tersebut. Ia bertindak menghalang sperma daripada memasuki uterus. Spermisida digunakan bersama diafram untuk membunuh sperma. Diafram boleh dibiarkan selama enam jam. Bagaimanapun, spermisida perlu digunakan jika hendak melakukan persetubuhan lagi atau melakukan hubungan selepas enam jam yang pertama. Diafram tidak boleh ditinggalkan di dalam faraj lebih daripada 24 jam kerana dikhuatiri boleh mendapat sindrom kejutan toksik (TTS). Dianggarkan sebanyak enam peratus kehamilan akan berlaku jika ia digunakan dengan betul dan konsisten.




7. Penghalang serviks (Cervital Cap)
Ia hampir serupa dengan diafram. Ia juga dapat diubah saiz mengikut individu. Spermisida diperlukan bersama dengan penghalang serviks. Ia boleh mencegah daripada hamil bagi tempoh 48 jam dan dalam tempoh ini aktiviti seks boleh diulangi. Ia tidak digalakkan untuk digunakan lebih dari 48 jam kerana risiko kejadian sindrom kejutan toksik meningkat serta boleh menghasilkan bau dan lendiran (discaj) yang busuk. Dianggarkan sebanyak 9% kehamilan akan berlaku jika ia digunakan dengan konsisten dan betul.




8. Spermisida vagina (Vaginal Spermicides)
Ia dijual dalam bentuk krim, aerosol (foam), filem, pesari, supositori atau tablet. Ia mengandungi bahan kimia yang mampu membunuh, merencat pergerakan sperma dan mengurangkan keupayaan sperma bersenyawa dengan telur. Bagaimanapun, keberkesanannya mencegah kehamilan diragui kerana peratusan kegagalan agak tinggi. Oleh itu, ia mesti digunakan secara kombinasi dengan kaedah kontraseptif yang lain. Wanita yang memilih kaedah ini harus mengikut arahan penggunaan seperti yang tercatat di atas label. Spermisida hendaklah dibiarkan berada dalam faraj selama 6-8 jam (jangan basuh) selepas hubungan seks untuk memastikan semua sperma mati. Jika ia digunakan dengan cara yang betul dan konsisten, dianggarkan enam peratus daripada wanita yang menggunakannya akan hamil.




9. Kaedah semulajadi (Natural Family Planning)
Pasangan suami isteri yang memilih kaedah ini harus memastikan tempoh kesuburan wanita. Kaedah ini biasanya digunakan bagi pasangan yang tidak ingin mengambil apa-apa ubat. Pasangan yang memilih kaedah ini tidak boleh melakukan seks pada hari-hari yang dikatakan 'subur' (masa ovulasi). Kaedah ini menganggarkan perubahan mukus membran serviks dan suhu badan. Terdapat empat jenis kaedah; kalendar, suhu badan basah, kaedah mukus seviks dan kaedah simptomtermal.




10. Azal (Withdrawal)
Keberkesanan kaedah ini bergantung kepada keupayaan suami mengeluarkan kemaluannya dari faraj sebelum ejakulasi (pengeluaran air mani). Jika teknik ini diamalkan dengan betul dan konsisten, jumlah kehamilan dianggarkan sebanyak empat peratus.

Ketidaksuburan dan tiada haid akibat penyusuan (Lactational Amenorrhoea Method (LAM)

Wanita yang menyusu sepenuhnya boleh mencegah kehamilan sehingga enam bulan selepas bersalin jika haidnya masih belum dialami. Aktiviti penyusuan akan menekan proses ovulasi. Ia sangat berkesan jika digunakan dengan betul. Kaedah ini berfungsi dengan menghalang telur daripada dihasilkan oleh ovari. Jika penyusuan dihentikan atau wanita teleh mengalami haid semula, kaedah pencegahan hamil yang lain perlu digunakan.




11. Pembedahan (Surgical Sterilization)
Kaedah pemandulan ini dipilih hanya apabila pasangan suami isteri telah bersetuju untuk tidak mahu hamil dan mempunyai anak lagi. Kaedah ini dapat dilakukan ke atas suami ataupun isteri. Kaedah ini bukanlah kaedah yang sementara untuk mencegah hamil. Pembedahan akan menutup tiub yang menghasilkan sperma (lelaki) atau telur (wanita). Kaedah ini amat berkesan bagi mencegah kehamilan.




12. Kondom
Kondom diperbuat daripada sama ada getah, plastik atau membran semula jadi. Ia patut digunakan bersama-sama kaedah kontraseptif yang lain seperti spermisida. Penggunaan pelicin bersifat minyak harus dielakkan kerana ia boleh merosakkan kondom. Apabila ingin menggunakan kondom, hanya salah seorang daripada pasangan suami isteri yang boleh menggunaan kondom pada waktu melakukan hubungan seks. Kondom hanya boleh digunakan sekali sahaja dan tidak boleh digunakan semula. Dianggarkan sebanyak 3-5 peratus kehamilan akan berlaku jika ia digunakan dengan betul dan konsisten.




13. Menggelakkan daripada melakukan persetubuhan (Abstinence)
Pasangan yang memilih kaedah ini akan mengelakkan diri daripada melakukan persetubuhan. Ia memerlukan motivasi yang tinggi daripada kedua-dua belah pihak.




Keberkesanan kaedah kontraseptif
Keberkesanan dan kebolehpercayaan kaedah pencegah hamil yang digunakan banyak bergantung kepada motivasi dan tujuan penggunaan tersebut. Setiap kaedah kontraseptif mempunyai tahap keberkesanannya. Sudah pasti ia lebih baik berbanding dengan kaedah di mana pasangan suami isteri tidak mengamalkan sebarang kaedah. Yang penting, penggunaannya harus betul (seperti dalam arahan penggunaan) dan konsisten.

Dianggarkan bahawa 80 peratus wanita yang tidak mengamalkan sebarang kaedah kontraseptif akan hamil dalam setahun. Khidmat nasihat dan kaunseling harus diberikan kepada pasangan suami isteri yang ingin merancang kelahiran anak dan mencegah kehamilan. Pasangan suami isteri boleh mendapatkan khidmat tersebut dengan berjumpa doktor, ahli farmasi dan jururawat di hospital dan klinik kerajaan ataupun swasta.




(sumber : Mengandung.com)

Wednesday, June 27, 2012

Celoteh Yana : Part 19 - Alhamdulillah

Assalamualaikum,



Walaupun blog Yana ni takde baby pun,
tapi ramai je yang suka baca kan.
Yelah, Yana create blog ni memang untuk
baby2 Yana yang akan ada nanti.. 
Insyaallah, jadi sebelum ada baby, 
terpaksa lah Yana membebel dulu, 
letakkan info, panduan dan gambar2 menarik 
untuk kawan2 semua. 



Kalau dah ada baby senang kerja,
amik 10 gambar baby senyum pun
orang dah seronok. Kalau letak gambar
Yana senyum, 1 pun belum tentu ada orang
nak tengok kan.. huhuhuu..



Alhamdulillah, Yana rasa lega dan
seronok juga sebab semakin hari
semakin ramai yang jenguk blog ni..
Walaupun sekadar celoteh macam ni,
tetap orang baca. 



Info2 yang yana bagi tu, korang pakai la..
Nanti Yana update banyak lagi,
sebagai panduan untuk Yana jugak kemudian hari..


Okay kawan2, terima kasih ye jenguk blog ni.. :)

Celoteh Yana : Part 18 - Penceritaan = Kabur

 Assalamualaikum ,




Yana adalah seorang yang mudah, walaupon kadang2kala merumitkan. Yana suka mendengar atau membaca cerita2 dari kawan, saudara, kenalan tentang kehidupan mereka.. Ada suka, duka.. Kadang2 sama dengan cerita2 Yana juga. Kejadian yang terjadi dalam kehidupan manusia seakan berulang. 



Bila Yana bosan atau sedih, atau berperasaan lain lain, Yana suka aplikasi dalam sebuah "penceritaan".. Untuk Yana kenang semula kisah2 itu melalui cara Yana sendiri..



Penceritaan yang di nama kan sajak, atau syair, atau puisi atau apa sahaja yang mereka yang membaca nya anggapkan. Pada Yana, tak ada nama2 tertentu yang Yana berikan untuk "penceritaan" ini, jadi biarlah Yana namakan ia sebagai "penceritaan" baik hari ni, esok, lusa dan selama nya.. Mudah di ingati dan tidak mengelirukan.. 



Di bawah ni, Yana selitkan satu "penceritaan" yang
Yana tulis, selamat membaca kawan2.



13.2.2012 12.45pm

* KABUR *
ianya kabur..
aku perlu menunggu walaupun tak sanggup..
walaupun hati ku meronta..
walaupun jiwa ku terseksa..




ianya kabur..
memberikan seribu harapan..
meletakkan sejuta impian..
mengiyakan semua mimpi indah..




ianya kabur..
bagaikan awan di langit..
seperti juga air yang keruh..
tidak jelas tapi berisi..




ianya kabur..
membuat tidur ku tak lena..
siang ku terasa panjang..
malam ku terasa kelam..




apakah dia ada, disitu,
ditempat sepatutnya dia berada...
tempat yang dijanjikan dan diciptakan untuknya..
belum pasti..
kerana, ia KABUR...........................................







Ini Yana tulis, pada petang
hari pertama Yana buat UPTtest.
Perasaan yang digambarkan dalam sebuah
"penceritaan"

Tuesday, June 26, 2012

INFO : Pantang Larang Semasa Hamil (India)

Pantang Larang Semasa Mengandung Bagi Kaum India




Dilarang keluar rumah berseorangan pada waktu malam



Dilarang tidur pada waktu siang atau tidur berlebihan



Dilarang melakukan perbuatan-perbuatan buruk seperti mengumpat, membuat fitnah, bergaduh, menyembelih binatang dan sebagainya



Dalam tempoh 2 bulan selepas bersalin, si ibu perlu menghindarkan diri daripada melakukan kerja-kerja yang berat.




Masyarakat India mengamalkan tempoh berpantang selama 60 hari. Pada tempoh hari yang pertama, saudara mara dan jiran tidak digalakkan melawat ke rumah bayi yang baru dilahirkan kerana takut-takut mengganggu bayi yang baru lahir dan menyebabkan dia terkejut.



Sikit je rupanya pantang larang kaum India ni, 
takpelah.. banyak ke sikit, janji baby yang dikandung sihat kan..

Monday, June 25, 2012

Celoteh Yana : Part 17 - Wanita, Isteri & Islam

Assalamualaikum,






Yana nak share sikit info yang Yana dapat dari internet ni, harap2 kawan2 dapat terima dengan hati yang terbuka dan mengaplikasi nya dalam kehidupan harian ....




1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun 

jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang

supaya anak tidak lihat kita meninggal solat. 




2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan 

keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan 

sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar 

anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua 

ibubapa dunia/akhirat. 



3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau 

tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan 

mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya 

hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini." 




4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari 

kecil bermula dengan doa-doa masnun. Iaitu doa seharian 

Nabi saw seperti doa tidur, bangun tidur, makan dan 

sebagainya. 




5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. 

Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga 

dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan 

air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon 

keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut. 




6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. 

Seorang isteri yg menggalakkan suaminya untuk solat 

berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah 

suaminya termasuk solat dia sendiri. Kalau nampak suami tak 

sembahyang, ingatkan....bukan ikut sama tak sembahyang 

...terpulang samaada dia nak ikut ke tidak ...itu urusan dia 

dengan Allah... 







Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat. 

Muzakarahlah bersama teman supaya hakikat amalan ini 

masuk dalam hati kita dan mudah nak amalkan.

Dalam pada Yana berkongsi dengan kawan2,

serba sedikit Yana motivasikan diri untuk menjadi lebih

baik dari hari ke hari...




# sila kongsi kepada teman lain.


INFO : Pantang Larang Semasa Hamil (Cina)

Pantang Larang Ibu Cina Semasa Mengandung.

Dilarang makan daging arnab

Jika memakan nya, bayi yang dilahirkan

akan mempunyai bibir  arnab.



Dilarang makan daging anjing.

Jika memakan nya, bayi yang dilahirkan akan suka menggigit orang, terutamanya semasa menyusu.



Dilarang makan daging ayam jantan.

Barulah bayi tidak menangis pada tengah malam.



Dilarang makan ketam.

Barulah bayi kurang mengeluarkan air liur.



Dilarang makan makanan yang bersifat sejuk. seperti ais-krim,tembikai.

Kemungkinan membawa kepada masalah keguguran bayi.



Dilarang mengambil gunting atau penyepit kuku

Bayi yang dilahirkan akan mengalami kecacatan.



Dilarang mengangkat tangan melebihi paras bahu.

Ibu tidak mudah mengimbangi diri.



Dilarang tepuk bahu ibu.

Ibu mudah terkejut dan mengakibatkan keguguran bayi.



Dilarang menyidai baju.

Kononnya akan mengakibatkan keguguran bayi.



Dilarang menghadiri upacara perkahwinan.

Upacara perkahwinan akan mempengaruhi emosi ibu, dan mempengaruhi bayi secara tidak langsung.




Sekian, terima kasih.
(nantikan pantang larang kaum India pula)

Sunday, June 24, 2012

INFO : Pantang Larang Semasa Hamil (Melayu)

Dalam masyarakat Melayu terdapat beberapa pantang larang yang masih lagi menjadi ikutan. Wanita-wanita hamil dilarang dari melakukan perkara-perkara berikut:
  • Dilarang mencaci atau mengumpat, membuat fitnah, iri hati juga bergaduh terutamanya dengan ibu mertua. 
    Perbuatan tersebut dipercayai akan mempengaruhi perangai anak yang bakal lahir. Ibu mengandung juga akan mengalami kesulitan semasa melahirkan anak. 
    Yang sebenarnya, tujuannya larangan di sini adalah untuk melahirkan rasa hormat kepada orang tua dan selalunya ibu mertua turut menjaga dan membantu sewaktu dalam pantang.


  • Dilarang memaku, memahat dan menggali lubang.
    Tidak boleh memukul atau mencederakan binatang kerana dikhuatiri akan menyebabkan anak yang bakal lahir cacat anggota badan.


  • Dilarang keluar rumah pada waktu petang atau senja kerana dikhuatiri hantu akan mengusiknya.


  • Hendaklah menjauhi pergaulan dengan orang yang tidak jujur atau rendah maruahnya, kerana dipercayai ini akan mempengaruhi perangai anak yang bakal lahir.


  • Dilarang melihat gerhana bulan ataupun matahari kerana dikhuatiri anak yang bakal lahir akan cacat atau berkulit gelap.


  • Dilarang duduk di anak tangga kerana dipercayai perbuatan ini akan mendatangkan kecelakaan kepada ibu sewaktu hendak melahirkan anak.


  • Ibu juga dilarang memikul batu kerana dikhuatiri anak dalam kandungan menjadi lumpuh. Tidak boleh menanam pokok pisang kerana dikatakan perbuatan ini boleh menyebabkan anak berkepala besar yang luar biasa.


  • Ditegah menyusun tempurung kerana dikhuatiri anak yang dilahirkan akan botak kepalanya.


  • Ibu mengandung juga tidak boleh membiarkan anak-anak melangkah perut kerana dikhuatiri anak akan lahir cacat atau dilahirkan tidak cukup bulan. Dilarang tidur pada waktu tengah hari kerana dikhuatiri kepala anak yang bakal lahir akan menjadi besar.


Selain pantang larang yang dinyatakan di atas terdapat beberapa pantang larang lagi yang bersangkut dengan suami kepada ibu mengandung:
  • Suami kepada ibu mengandung pula dilarang meniup seruling atau alat bunyi bunyian kerana dikhuatiri anak yang akan dilahirkan sentiasa menangis.


  • Suami juga dilarang menyembelih ataupun pergi memburu binatang kerana dikhuatiri anak yang bakal lahir cacat anggota badannya.


  • Suami juga dilarang memukul, membunuh binatang seperti ular dan sebagainya kerana dipercayai anak yang lahir akan cacat atau kenan binatang tersebut.


    Percaya atau tidak, terpulangla pada kawan2 semua.. Pantang larang ni di hasilkan oleh nenek moyang kita disebabkan mereka telah melalui nya.. Orang kata 
    "warisan turun temurun"...

Perjalanan Untuk Menjadi Seorang Ibu :)

1st pregnancy
MC : 22.2.2012 (5-6weeks)

2nd pregnancy
MC : 10.5.2012 (4-5weeks)

"Tarikh Bendera Merah Dinaikkan"
OCT : 30.9.2012 - 8.10.2012 (CD40)

NOV : 9.11.2012 - 17.11.2012 (CD38)

DEC : 16.12.2012

3rd pregnancy
UPT + : 27.1.2013 (CD43 DPO18)
BERSALIN PADA : 25.09.2013 @ 9.38pm