Tuesday, August 14, 2012

Celoteh Yana : Part 49 - Keputihan

Assalamualaikum,




Masalah keputihan selalu mengganggu orang perempuan kan. 
Suka sangat bakteria tu dengan Miss V. 
Yelah, kawasan lembap lagi harum tu.. hahaa.. 


Sapa2 ada masalah keputihan, meh sini Yana kongsi tips / petua camne nak hilangkan nya.. Insyaallah dengan izin Allah swt 
boleh hilang, paling tidak pun kita usaha dulu kan.


Kalau tak boleh hilang jugak, 
JUMPA LAH DOKTOR PAKAR SAKIT PUAN. 

kot2 lah ada masalah lain, orang perempuan ni aset dia SATU je, RAHIM .. Kalau takde rahim, dalam erti kata lain 'dah dibuang', orang laki / suami akan rasa kosong.. Kosong ape? Hurm, macam tak sedap dahla bila bersama. Takde grip dan lemah je, dah takde kemutan. . Masya allah, minta dijauhkan.. 


Okay, jom cuba petua ni.



KAEDAH 1:
1. Ambil secekak pucuk pegaga sekali dengan akarnya dan bersihkannya.


gambar daun pegaga untuk masalah keputihan
Gambar hiasan - Mang Andri (Flickr)


2. Kemudian anda rebuslah pucuk pegaga tadi bersama dengan 2 gelas air bersih.

3. Masukkan sedikit garam ke dalam air rebusan itu.

4. Setelah mendidih, biarkannya sejuk dahulu.

5. Bila dah sejuk nanti, anda tapis air rebusan tadi.

6. Minum air tersebut 2 kali sehari.

7. Amalkan kaedah ini sehinggalah masalah keputihan atau rasa gatal tu sembuh.




KAEDAH 2:
1. Ambil 12 helai daun sirih dan bersihkannya.

gambar daun sirih untuk masalah keputihan
Gambar hiasan - Id.Wikipedia.Org


2. Kemudian, sediakan kira-kira 1 liter air suam.

3. Ramas kesemua daun sirih tadi bersama-sama dengan air suam.

4. Tapislah air tersebut.

5. Gunakan air tapisan itu untuk mencuci bahagian sulit anda.

6. Sebaik-baiknya bagi anda yang beragama Islam, berselawatlah ke atas Nabi S.A.W sebanyak 3 kali sebelum mencuci bahagian tersebut.

7. Selain dapat menghilangkan rasa gatal dan bau, cara ini dikatakan dapat merapatkan kembali bahagian sulit wanita.

8. Lakukan cara ini sehingga anda dapat mengatasi keputihan yang dialami.





TAPI ...

Kalau nak Miss V elok je molek takde keputihan, sambil kita cuba petua kat atas ni.. kita pun kena lah jaga dia elok2. Ni panduan nya :


~ Pastikan bahagian dalam celah peha anda dibersihkan dengan sempurna. Jika tidak, warna kulit bahagian dalam akan bertambah gelap.

~ Penggunaan tuala wanita dan panty liner boleh mengundang kehadiran kulat. Jadi, pastikan anda sentiasa menjaga kebersihan alat sulit memasing.

~ Elakkan memakai seluar dalam yang terlalu ketat serta diperbuat daripada kain nilon.

~ Kurangkan kekerapan pengambilan ubat antibiotik.

~ Jika boleh, hindari pengambilan pil perancang keluarga.



Okay, siap.. ! SELAMAT MENCUBA.. Kalau berkesan, kongsi2 lah ye.

2 comments:

Pink Lavender said...

wanita mesti ada masalah keputihan nih kan..
jadi wanita nih macam2 perkara perlu dititikberatkan...

IntaNBerliaN said...

petua yg bagus ni.. ada jugak org yg bila prgnnat, keputihan tu smkin byk..

Perjalanan Untuk Menjadi Seorang Ibu :)

1st pregnancy
MC : 22.2.2012 (5-6weeks)

2nd pregnancy
MC : 10.5.2012 (4-5weeks)

"Tarikh Bendera Merah Dinaikkan"
OCT : 30.9.2012 - 8.10.2012 (CD40)

NOV : 9.11.2012 - 17.11.2012 (CD38)

DEC : 16.12.2012

3rd pregnancy
UPT + : 27.1.2013 (CD43 DPO18)
BERSALIN PADA : 25.09.2013 @ 9.38pm