Thursday, January 31, 2013

LESS WORD : Allah swt Maha Mendengar





Alhamdulillah, 

Allah swt Maha Mendengar, Maha Pengasih & Maha Penyayang..

Memberikan Yana & En.Suami 'rezeki' ini untuk KETIGA kali nya.

Sudah 5 minggu umur nya.. 

Insyaallah sebelum raya cina, kami akan 
buat ultrasound. Dan Yana akan ceritakan lebih lanjut tentang perjalanan TTC kali ini.. 

Terima kasih semua pada yang mendoakan.

Semoga anak ini anak yang sihat, dan akan
membesar dengan baik dalam perut saya..
sehinggalah selamat dilahirkan.

Tuesday, January 29, 2013

Celoteh Yana : Part 100 - Fakta @ Auta ?

Assalamualaikum,,





Fakta @ Auta ?





KERAP MAKAN TELUR AYAM AKAN 
MENYUKARKAN PASANGAN MENDAPAT ZURIAT



Sesiapa boleh bantu, sila tampil ye.. :)

Celoteh Yana : Part 99 - Bertemu Semula

Assalamualaikum,


amboi, panjang nya cuti .... kan, sampai rasa 
harini takde mud nak masuk keja. 
tapi nak gaji jalan jugak? voleh? haha, 
boleh kalau kerja dengan suami sendiri.


Hurm, cuti panjang ada yang bawa diri, 
pergi berjalan merata tempat. Ada yang 
rehat2 kat rumah je (saya ler tew).. Harini, 
kena refresh otak masuk kerja sebab dah beku kan.. 
Nak menaip ni pun malas2 je, takde idea. 
Tu yang bebel kosong ni. 


Okaylah, nanti kita tune mood, 
dah okay kita sembang lagi.. 


SELAMAT BEKERJA :)
(nasib baik harini Selasa, esok Rabu, lusa Khamis, 
dan Jumaat CUTI LAGI !! )

Wednesday, January 23, 2013

Celoteh Yana : Part 98 - Selamat Bercuti

Alhamdulillah, 

esok cuti ! Sempena kelahiran Nabi Junjungan Kita... 
Nabi Muhammad saw.

Jumaat kerja, Sabtu sampai Isnin cuti lagi.. 
Tak pergi mana pun. Mungkin still round2 area sini,.

Paling kuat, tengok wayang, makan2 dan
 santai2 termasuk lah tidur2. 

erk, yeah I'M A BAD PLANNER !
Dapat cuti banyak2 camni pun still sengal. 
Tahu kenapa? Saya nak simpan duit untuk 
beli rumah. Enjoy boleh kemudian, tapi rumah 
COMES FIRST. dah tak betah duduk rumah 
mertua. ramai2, tak selesa.

Environment nya, dan cara nya... 
Ok close story ! 



So guys, selamat bercuti sakan 
(pada siapa yang amik cuti Jumaat & 
Sabtu memang dapat cuti)

Jeless !!!! =(

Monday, January 21, 2013

Celoteh Yana : Part 97 - Rumahtangga : Kenali Musibah Terbesar


Rumahtangga : Kenali Musibah Terbesar

Kita menangis kepenatan. Penat rupanya alam rumahtangga ni - ke sana ke mari menjaga kebajikan suami  dan anak. Bekerja di luar penat. Bekerja di rumah juga penat.
Kita menangis berjauhan. Setelah halal dalam pernikahan, berjauhan pula. Kerana tuntutan kerja. Atau belajar.
Kita menangis tidak cukup wang. Terpaksa berhutang. Tidak mampu bergembira macam pasangan lain. Makan minum malah bercatu. Terpaksa duduk rumah saja tidak cukup duit untuk petrol.
Kita menangis kerana ujian mertua dan ipar duai yang menarik banyak privasi rumahtangga. Kita menangis tersepit antara keluarga sendiri dan keluarga pasangan.
Kita menangis kerana pasangan atau anak-anak diuji sakit kronik yang menuntut seribu satu pengorbanan.
Antara banyak-banyak ujian ini, jangan lupa berhati-hati dengan ujian keimanan.
Musibah terbesar sebuah perkahwinan adalah apabila pasangan semakin jauh dari hubungan dengan tuhan. Solat diabaikan. Akhlak dengan Allah tidak dititikberatkan.
Musibah terbesar sebuah perkahwinan adalah apabila islam hanya pada nama dan kad pengenalan. Bukan pada rutin dan tujuan hidup seharian. Sedangkan islam is a way of life.
Musibah terbesar sebuah perkahwinanan adalah apabila amalan-amalan syirik dan khurafat menjadi pilihan. Percaya pada tangkal untuk memujuk anak menangis, atau ramuan bomoh menundukkan suami.
Musibah terbesar sebuah perkahwinan adalah apabila pasangan tahu akan kewajipan menuruti Sunnah dan Quran, tapi terus selesa dalam kejahilan dan kelalaian. Solat dilalaikan, pergaulan tanpa batasan, tiada peruntukan masa dan kewangan untuk mencari ilmu agama, aurat didedahkan besar-besaran, tidak amanah dalam pekerjaan.
Musibah terbesar sebuah perkahwinan ialah apabila suami isteri fokus membeli rumah besar dan kereta besar namun rumah itu seperti kuburan kerana jauh dari tilawah dan tadabbur Al Quran.

Bila rumahtangga diberi ujian kesenangan, adakah rasa bersyukur? Adakah kesenangan menambah ketaatan?
Bila seorang isteri dan ibu kurang ilmu kurang iman, nescaya akan mencipta musibah yang besar untuk generasi mendatang. Menyiapkan pakaian dan makan minum anak-anak, mengambil menghantar anak ke alam persekolahan. Apakah pemberian kita untuk menyiapkan jiwa anak itu melalui kehidupan dengan bertuhan? Anak-anak amat bijak mengukur kehebatan dirinya dengan peperiksaan, adakah mereka tahu mengukur nilai diri menurut Al Quran?
Musibah besar jika anak-anak kita tidak tahu hubungannya dengan tuhan, tidak tahu apakah ertinya hakikat kehidupan. Solat ditinggalkan, ibu bapa dibiarkan.
Ada suami dan anak-anak yang baik, adakah makin kenal dan cinta pada Allah? Atau sekadar kenal kemahuan suami dan anak-anak? Atau sekadar mengingati tanggungjawab kepada suami dan anak tanpa mengetahui tanggungjawab sebagai hamba Allah.
Sesungguhnya islam bukan sekadar adat kebiasaan. AL-Quran bukan sekadar menjadi pelengkap dulang hantaran. Bukan sekadar tersimpan tinggi di almari perhiasan.
Ayuh selamatkan diri dari musibah. Jalinkan hubungan dengan tuhan yang semakin ditinggalkan. Bina keutuhan diri dan famili dengan Al-Quran dan As Sunnah. Kenalkan diri kepada petunjuk Allah dan Rasul yang membawa kebahagiaan.
* Peringatan buat hati yang tidak hangat dengan iman... Hati sayakah itu.... :-(

Friday, January 18, 2013

LESS WORD : SHAE - "Sayang" (Official Video)





Layan kan lah ye, lagu ni seronok juga :)

Thursday, January 17, 2013

Celoteh Yana : Part 96 - Hebatnya Seorang Wanita

Hebatnya Seorang Wanita
-----------------------------

” kalau beginilah sakitnya melahirkan anak, cukuplah kali ini. Sayang tak perlu mengandung lagi sebab abang tak sanggup nak tengok..”

Salah satu dialog dalam sebuah kisah, yang saya sendiri lupa dari mana saya baca. Yang pasti, kisah itu pernah dibaca sewaktu saya masih bujang. Saya berfikir sendiri, sakit sangatkah proses kelahiran itu? Dan saya pasti, bukan saya seorang berfikir seperti itu.

Hari ini, selepas sembilan bulan.
Sedar tak sedar, kandungan isteri sudah berada di trimester terakhir, bahkan sudah berada dalam fatrah boleh bersalin bila-bila masa sahaja. Tarikh secara rasmi pula hanya berbaki dua hari. Dan saya, menjadi peneman setia kepada segala apa yang dilalui oleh isteri sepanjang tempoh mengandung. Sekaligus, saya mendapat jawapan kepada semua soalan saya ketika bujang.

Lalu saya pernah menulis tentang keperitan yang dirasai oleh beliau. Daripadabraxton hicks contraction sehinggalah sakit-sakit seluruh badan, hakikatnya saya dan kaum saya sama sekali tidak akan mampu menyelami kesakitan tersebut. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Lalu timbul satu lagi persoalan, mengapa Allah takdirkan mengandung itu hanya untuk perempuan?

Firman Allah ta’ala :

Dan Allah menjadikan bagi kamu dari diri kamu sendiri pasangan-pasangan (isteri), dan dijadikan bagi kamu dari pasangan kamu: anak-anak dan cucu-cicit, serta dikurniakan kepada kamu dari benda yang baik lagi halal; maka patutkah mereka (yang ingkar itu) percaya kepada perkara yang bathil, dan mereka kufur pula akan nikmat Allah? [ An Nahl : 72 ]

Menjadi hikmah Allah, tidak ada lelaki yang boleh mengandung walau sehebat mana pun dia. Dan menjadi hikmah Allah juga, hanya wanita boleh mengandung walau selemah mana pun mereka. Tentunya, Allah lebih tahu, siapa yang lebih mampu untuk menanggung beban dan amanah tersebut.
Merenung kehebatan Allah ini, banyak iktibar yang boleh diambil.

KEKUATAN DAN KEINGINAN MENYUMBANG
------------------------------------------------
Di hadapan mata saya, seorang wanita membuktikan hakikat tersebut. Ketabahan dan kesabarannya selama sembilan bulan, menyedarkan saya bahawa ‘kekuatan’ itu ukurannya bukan pada tenaga fizikal semata-mata. Tetapi kekuatan hati dan tekad dalam diri mereka.

Kaum wanita, adalah kaum yang cukup istimewa. Cara mereka berfikir dan bertindak, adakala jauh lebih baik dari lelaki. Hasil kerja mereka seringkali lebih kreatif dan teliti. Paling hebat, komitmen mereka terhadap cinta dan kasih sayang dalam kehidupan.

Akhir-akhir ini, saya sendiri tidak sanggup melihat kesakitan yang dialami tatkalacontraction menyerang. Belum lagi tentang sakit pinggang, sakit kaki dan sakit belakang, akibat membawa beban berkilo-kilo selama berbulan-bulan. Namun dia bukan seorang yang cepat mengalah dan memilih untuk berada di pembaringan. Kudratnya tetap dikerah meskipun ditegah. Keinginannya untuk menyumbang adakala membuatkan saya pasrah.

Lantas teringat perbualan dengan seorang teman tidak lama dahulu. Waktu itu saya bertanya perasaannya setelah bergelar bapa.

” Memang penat. Namun penat menguruskan si kecil jauh lebih ringan berbanding penat ‘menguruskan’ isteri..”

Di awalnya, saya tidak dapat menangkap maksud tersirat. Rupanya, sesetengah wanita berperang dengan tekanan tersendiri selepas bersalin, iaitu tekanan kerana tidak dapat menyumbang dan meringankan bebanan. Daripada menguruskan diri, menguruskan rumah dan menguruskan bayi, kesemuanya terbeban di atas bahu suami. Isteri di waktu itu tidak mampu melakukan kerja, perlu banyak berehat apatah lagi jika masih terkesan dengan rasa sakit.

Jika kurang ketahanan dan motivasi, isteri boleh mengalami kemurungan dan kesedihan berpanjangan, biarpun suaminya mampu melakukan semua pekerjaan. Situasi ini akan merumitkan keadaan jika ianya berlarutan.

Mengingatkan ini, saya beristighfar berkali-kali. Wanita itu, sudah sembilan bulan menanggung beban. Sudah berpuluh kali menahan kesakitan. Dan nantinya, bertarung dengan mati pula untuk proses kelahiran. Sedangkan saya sebagai lelaki, hanya mampu melihat dan memberi sokongan. Langsung tidak mampu merasai apa-apa kesakitan. Apakah setelah itu, di waktu tangisan si kecil sudah kedengaran, tubuh yang lemah itu juga hendak diletakkan beban?

Dia wanita yang kuat dan cekal. Bulan-bulan yang dilalui, hari-hari yang ditempuhi, menjadikan saya seolah-olah mahu angkat tabik kepada isteri. Alangkah jika semua itu ditanggung dan dirasai oleh lelaki, pasti dan pasti tidak akan mampu diharungi sehingga ke saat ini.

Lama sebelum ini, dengan yakin beliau menyatakan untuk mengkhatamkan Al-Quran, sebagai ‘hadiah’ untuk si kecil yang bakal lahir nanti. Berjuang dengan sakit dan menghabiskan masanya dengan Al-Quran, beberapa hari lepas dengan wajah berseri-seri dia memberitahu Al-Quran telah khatam dan meminta saya membacakan doa khatam Al-Quran untuknya.

Tekad dan semangat yang menakjubkan saya. Sedang yang sihat, Al-Qurannya tidak pula kunjung khatam.

TEMAN
--------
” Siapa akan jaga nanti berpantang? “

Itu soalan lazim dari sanak saudara di Malaysia, bila diberitahu tarikh bersalin sudah dekat. Dan saya, jujurnya tidak pernah memikirkan tentang itu secara serius. Saya tidak mengharapkan untuk orang lain jaga kerana saya ada. Tentunya tidak sama dengan keadaan di tanahair, di mana ada keluarga yang akan menjaga.

Memilih untuk bersalin di tanah arab, bererti bersedia menerima bahawa semua itu memang tidak ada.
Namun Allah datangkan juga insan-insan yang baik hati memberikan perhatian dan pertolongan. Saya terkesan dengan seorang sahabat kepada isteri, berpangkat adik. Meskipun tidak kenal rapat sebelumnya, namun begitu akrab dengan kami. Dari kacamata saya, tingkahlaku seseorang itu sudah cukup mencerminkan keikhlasannya. Pertolongan yang dihulur dan perhatian yang diberi, benar-benar menjadikan kami senang hati.

Isteri meluahkan rasa terharu dan saya tersenyum. Bukan semua orang punya hati seperti itu. Menolong orang tak mengira siapa dan sanggup bersusah payah untuk orang lain biarpun diri sendiri banyak kerja. Yang ramai, waktu senang datang bertempek namun tika perlukan pertolongan, menjauh entah ke mana.

Saya doakan, insan-insan seperti ini diberikan pertolongan dan rahmat berpanjangan dari Allah ta’ala. Saya teringat satu hadith Nabi s.a.w bersabda :

” Dan sesungguhnya Allah sentiasa akan menolong hambaNya, selagi mana hambaNya itu sentiasa menolong saudaranya yang lain“

MOTIVASI
------------
Dalam tidak sabar menunggu tangisan si kecil kedengaran, saat-saat getir sebelum proses kelahiran juga perlu diberi perhatian. Mahu berada di situ, perlukan motivasi dan semangat yang kuat. Dan saya dan keluarga, tidak putus memberikan semangat kepada isteri. Kini contraction sudah semakin kerap, dan berkemungkinan akan bersalin sedikit masa lagi.

Melihat wajahnya saja, saya yakin akan kekuatan dari dalam diri wanita tersebut. Nantinya akan ku bisikkan kepada si anak, bahawa ibumu adalah seorang pejuang yang penuh kental dengan keazaman. Dan catatan ini kelak akan menjadi tatapan, apabila engkau sudah dewasa dan mula mengenal erti kehidupan.






sumber : Facebook

Wednesday, January 16, 2013

Celoteh Yana : Part 95 - Terbaik




QUOTE terbaik untuk bakal anak2 saya :-


Yes I will be a wonderful mother.

Before you were conceived I wanted you 
Before you were born I loved you 
Before you were here an hour I would die for you
This is the miracle of Mother's Love.



sumber :  thanks -> Jay

Monday, January 14, 2013

Celoteh Yana : Part 94 - Minta TIPS please :)

Assalamualaikum,



Dear friends, Yana nak beli rumah.. 
Bawah 100k untuk permulaan. 


Nak minta tips dari kawan2 yang pernah beli. 
Apa2 tips yang berkenaan, asalkan tak lari topik 


Dan kalau dapat suggest mana2 rumha pun boleh jugak. 

Area Selayang, Kepong, Damansara, Wangsa Maju, Melati, Setapak, Lembah Klang. 




Terima kasih ye, really appreciate it :)

Friday, January 11, 2013

Celoteh Yana : Part 93 - Air Rebusan Taugeh

Assalamualaikum,


Pada TTCians mesti ramai dah tahu pasal 
petua air rebusan taugeh ni kan..

Bawah ni Yana sertakan "resipi" nya untuk yang belum tahu

  1. Ambil segenggam kacang hijau.
  2. Rendam kacang hijau itu selama 2 hari (sampai tumbuh ekor anak tauge kira-kira panjang ekor itu menjadi 2 kali panjangnye kepala tauge). Air rendaman tu hendaklah sama aras dengan kacang hijau (bagi kacang tu tenggelam dalam air).
  3. Tutup bekas tu (kalau nak mudah, rendam guna periuk)
  4. Bila dah jadi anak tauge, cuci dan buang kulit hijau yang ada (kulit kacang hijau)
  5. Rebus tauge itu dengan 2 gelas air kira-kira dalam 15 minit dengan api sederhana.
  6. Apabila air rebusan itu dah tinggal jadi separuh. Tapis & ambil air rebusan yang tinggal (kira-kira dalam segelas).
  7. Minum air rebusan itu tiap-tiap pagi bermula dari 1st period sampai waktu subur.


Yana pernah buat sekali air ni. Gigih rendam kacang hijau dekat opis dalam botol (sebab nak tengok progress kacang menjadi tauge). Setiap hari tukarkan air rendaman ye, kalau tak masya allah bau dia memang nak muntah! Bila dah keluar ekor tauge tu iaitu akar nya barang secoet, boleh lah di asingkan kulit hijau tu ye. sebelum rebus. Tapi korang ingat senang ????!!! Yana buat sekali banyak semput nak mengopek kulit tu. Terus terbayang gigih nya TTCians yang buat banyak2 kali. Tabik dengan dia. 





Bila dah rebus, ikut sukatan .. Yana simpan lah dalam peti ais selepas disejukkan baru lah sedap nak minum kan. Bau okay la, macam bau sayur lah. Pagi pertama minum, weeekkk PAYAU ! macam minum air perigi. Siapa pernah minum air perigi tahu lah ye. Okay, tabah kan hati habiskan secawan. Esok minum lagi... Hari ketiga tak minum, lupa... masuk hari ke4 bukak je penutup botol bau air tu dah busuk! Entah kenapa terus mual tak jadi minum buang terus. Mungkin had usia dia 3hari je kot. walau pun simpan dalam peti sejuk. Cuba bayang kalau simpan dalam suhu bilik??? Eeeee... mesti terus suami ingat dah pregnant sebab bini muntah2 dengan dahsyat masa tu. huhuuuuu...

Okaylah, sekian bebelan ini. Semoga para TTCians terus kuat ye. 



Thursday, January 10, 2013

Celoteh Yana : Part 92 - Kita Selalu Terlupa

Assalamualaikum,



Terbaca entri VeeLara, terus terdetik hati nak buat satu entri. Pasal diri ini. Yang selalu alpa, terlupa....

Semalam menghadiri tahlil arwah pakcik (dahla lambat!), rasa sedih sangat tengok2 atuk sedara dah terbaring tak berdaya. ingatkan dia still steady boleh berdiri duduk macam jumpa sebelum ni. sambil sembang2, terasa betapa cepat nya masa berlalu, dah terlalu ramai pergi menemui Ilahi. tetiba rindu zaman kanak2 masa semua mereka masih ada dan sihat walafiat. (petikan dari FB Yana)

Yana dah dekat 3bulan kot since last visit arwah pakcik yang sakit (kanser dalam perut). Masa 1st time jumpa arwah (dah sakit) dia still steady, boleh gelak2.. senyum macam biasa. Masa tu terkejut jugak sebab dia dah kurus, botak dan pucat. Tapi dia cakap jangan risau sebab ni semua sebab buat kimoterapi. Dia sihat2 je. Dan atok sedara Yana tu plak masa tu boleh berjalan, duduk, ketawa dan sembang2. Dia dah kena strok dalam 2 tahun kot. Tapi bila semalam tengok atuk, dia dah terbaring atas katil.. Rasa hancur hati ni tengok keadaan dia. Sebab langsung tak jangka dia dah selemah tu. 

Yana kuatkan kaki, melangkah pergi dekat dia.. 

Yana : Assalamualaikum Atuk, ..... kenal tak siapa? (sambil Atuk gerakkan tangan nak bersalam, dan berfikir siapa perempuan di depan dia.. Atuk gelengkan kepala)

Yana : ni kakyong lah (nama panggilan Yana dalam keluarga) sambil senyum dan hampir menitiskan air mata

Atuk : ooh okey okey (jawab dalam nada sangkut2 sebab tak larat)

Yana : Tak sangka Atuk dah terbaring macam ni, Ya Allah.. (menitis air mata masa ni, Atuk pun kuar air mata) Atuk janganlah nangis, Allah nak uji. Atuk dah makan?

Atuk : dah.. 

Yana : Haritu kakyong ingat nak tengok Atuk kat hospital, tau2 Atuk dah keluar

Atuk : (Angguk2 perlahan)

Yana : Sekarang Atuk dah tak boleh bangun ke? (sambil Yana ternampak Atuk dah pakai lampin pakai buang) dah lama ke Atuk baring ni? Boleh mengiring je ke? Boleh duduk ? (bertalu2 Yana tanya sebab terkejut tengok keadaan Atuk)

Atuk : uuhhh, boleh, sikit2 (Yana tak pasti dia jawab soalan mana tapi pasti nya bukan untuk soalan bangun dan duduk tu)

Setelah Yana tanya Atuk macam2 soalan, terimbau kenangan masa kecik.. Yana ada seorang sepupu anak tunggal nama nya Auni, kami memang rapat. Sementelah Yana dijaga oleh nenek dia masa kecik ada dekat 2-3tahun. Sampai kitorang sekolah rendah masih rapat. Ibu Auni rajin bawak kitorang pergi bercuti hujung minggu ke apartment dia belakang shopping mall GALERIA jalan Setapak (orang KL tahu kot)
Kami mandi kolam sama2, tidur makan semua sama2.. Yana panggil ibu auni sebagai IBU juga. 
Dan Atuk tadi, adalah Atuk saudara kami. Yang mana Atuk sebenar Yana Atuk Ahmad, dan nenek sebenar Auni Nenek Chu adalah adik beradik kepada Atuk Uda (di atas). Dan masa kecik Yana selalu pergi rumah Nenek Chu, Atuk Uda. Kami semua rapat. Sampai kan anak Atuk Uda kami panggil dengan nama gelaran mereka ALONG, ANGAH, ACU.. 
bukan paklong, pakngah, pakcu.. =)
Yang meninggal kelmarin ialah ALONG (Al Fatihah)

Maksud Yana dengan tajuk di atas, Kita Selalu Terlupa : 
Yana ada jugak kadang2 pergi jenguk mereka2 ni, tapi JARANG .. boleh dikira dengan jari. Dan KEBANYAKAN Yana pergi jumpa mereka adalah disebabkan mereka SAKIT/KEMATIAN/KENDURI
Yana terlupa, walau sesibuk mana kita, mereka2 inilah yang mencorakkan kehidupan kita pada mula nya. dari kita kecil sampai lah kita TERLUPA pada mereka. Yana rasa menyesal.. Tapi,masa tak boleh di undur semula. Yang pergi dah pergi, yang tinggal tetap akan pergi. Yana selalu rindu kan mak, ayah, adik2.. 
Kami duduk berdekatan (1 taman) tapi Yana jarang boleh balik jumpa mereka. Tapi ada telefon. Kadang2 hari biasa pun Yana singgah sekejap. Hanya untuk lepaskan rindu. Jenguk adik2.



Insyaallah lepas ni akan cuba spend lebih masa dengan mereka. Semoga Yana dan kawan2 semua takkan TERLUPA akan tanggungjawab yang 1 ni. 



Hargailah mereka selagi mereka masih ada. 

INFO : UNTUK PARA IBU & BAPA


PERHATIAN!!KAUM BAPA ADA BERITA BURUK UTK ANDA!!
 
BAYI HARUS BERKONGSI KATIL IBU SEHINGGA 3 TAHUN

===============================




Berita buruk untuk golongan lelaki yang bergelar 

Bapa...nasihat kontroversi ini adalah dari pakar kanak-kanak, 

dilaporkan bahawa bayi anda sepatutnya tidur di sisi ibu

 mereka sehingga berumur sekurang-kurangnya tiga tahun

. Pakar mendakwa bayi yang berusia dua hari jika diletakkan

 di atas katil tidur sendirian mendapati bayi berkenaan

 kurang tidur berbanding bayi-bayi yang terlena di sisi ibu 

atau atas dada ibu.



Seperti yang dipetik sari Dailymail, pakar tersebut juga

 menyatakan bahawa jantung bayi berada di bawah tekan

an sebanyak tiga kali ganda apabila bayi itu tidur di atas 

katil sendirian tanpa ibu di sisinya. Tidur berjauhan dikhuatiri 

menjadikannya lebih sukar untuk ibu dan bayi menjalin 

hubungan kasih sayang malah boleh merosakkan 

perkembangan otak, dan membawa kepada kelakuan buruk

 apabila bayi itu membesar. Dr Nils Bergman, University of 

Cape Town, Afrika Selatan, mengatakan bahawa untuk 

pembangunan optimum, bayi yang baru lahir sihat perlu tidur 

di atas dada ibu mereka untuk beberapa minggu pertama.

 Selepas itu, mereka harus tidur bersama ibu sehingga 

mereka berusia tiga atau empat tahun.

Jgn Lupa SHARE lepas baca..:)

Wednesday, January 9, 2013

Celoteh Yana : 2WW

Assalamualaikum,


Harini OPK dah kabur. Agak nya dah 
ovulate semalam or kelmari. Takpe lah, insyaallah 
kalau ada rezeki tak kemana kan. 


So hari dah masuk fasa 2 weeks wait. 
Menunggu period datang dalam 
masa 2minggu lagi.
Kalau tak datang, hujung bulan boleh lah 
kita bazirkan UPT stik heheee :)


esok dah boleh start membebel pasal 
benda lain, stop dulu pasal TTC kan. 
Pada yang menunggu jugak tu, sila lah bertabah ye :)



Tuesday, January 8, 2013

Celoteh Yana : Part 91 - BBT

Assalamualaikum,




SUSAHNYA REKOD BBT... 
Apa tu BBT?? boleh refer ENTRI BBT ...


sampai harini Yana tak berjaya rekod BBT yang sebenar. Too complicated rasa nya. wat OPK jugak senang, shishi je kat stik tu pastu tunggu. tapi tu lah, kalau nak tahu bila waktu subur kita, memang digalakkan buat BBT ni. Tapiiiiiii... malas lah nak pening2 kepala. (ayat orang malas ni *.*)

Meh tengok OPK test Yana jap...



Mungkin esok lusa ovulate lah kot kan? 
Rujuk entri Yana pasal RASA SENAK ARI ARI
Khamis lepas, mungkin masa tu telur baru nak standby.. 
kalau dah keluar pun nak wat camne kan.. 
Kita teruskan usaha jelah. Sampai hujung minggu ni. 
Pastu masuk fasa 2WW = 2 weeks wait 
iaitu fasa luteal yang akan menentukan 
sama ada kita mengandung atau pun 
tidak yang akan berakhir dengan period.. 


Note : 1st time sungguh2 buat OPK ni. 


Monday, January 7, 2013

Celoteh Yana : Part 90 - Tips Nak Hamil Cepat

Assalamualaikum,



Yana dapat tips dari seorang kawan RatuHati.com dah TTC 3tahun. Pernah mengandung masa awal perkahwinan tapi gugur masa 12 minggu. Kali ni, dia amalkan petua ni 1st cycle dah lekat.

Meh tengok tips dia :-


~semasa period saya minum air+madu byk2 dan tamat genap pada 7 july 2012

dari segi kedoktoran (scientific) saya makan

1. clomid (pada hari ke-5 haid - hari ke-9)
2. folic acid (pada hari ke-6 hingga sekarang)
3. saya mencuba ujian kesuburan (OPK TEST) pada 12july sehingga 18julai) dan kesan positive pada hari ke 17.. (untuk cycle 31 hari)

dari segi keagamaan:-
1. solat 5waktu jgn tinggal
2.solat hajat setiap malam
3. sedekah walaupun beri coklat pada anak2 kecil
4.memberi susu kepada binatang dan berbicara dengannya spt doakan saya mengandung ya..

cara tradisional:-
1.minum air kunyit pada hari ke-8 hingga hari ke-10 (3hari berturut2) pada waktu pagi sebelum sarapan dan jgn mkn apa2 sehingga setengah jam..mmg pahit tapi tahan la sikit..

semasa ovulation:-
1. saya sakit di bawah perut (ari2) selama 3 hari iaitu pada 15-17july dan 17 july terbukti ovulation test saya positive

untuk mendapatkan ovulation yg baik saya cuba pemakanan tersebut:-
1. minum jus epal setiap hari
2.makan badam setiap hari 
3. makan kismis 5 biji setiap pagi
4. minum air + madu

selepas ovulation saya kekalkan

1.minum air + madu 
2. minum air epal
3. makan badam
4. makan kismis




Kawan2 TTCians, jom cuba tips ni.. Kot ada rezeki kan, usaha tangga kejayaan :)


sumber : http://ratuhati.com/forum/index.php/topic,6235.0.html

Friday, January 4, 2013

Celoteh Yana : Part 89 - Teringin Tak? :)




Dalam pada baca entri2 korang, layan Facebook sekali..
Tup2 keluar gambar ni, ada sesiapa yang berkenan ??



Mama FAYEL & Mommy MIKHAIL nak wat birthday party kan, 
boleh pertimbangkan kek serupa ni ye :)








(melawak je,,,,, jangan marah)

Thursday, January 3, 2013

Celoteh Yana : Part 88 - Tumpang Tanya


Assalamualaikum,



nak tanya sikit, kawan kawan...




cycle Yana dari bulan 10 - bulan 11 ialah 40 hari.

masuk bulan dari bulan 11 - bulan 12 jadi 38 hari.

kiraan mungkin 39 hari.




sekarang saya dalam CD 19. 

ada kah kemungkinan saya dah ovulasi 

sebab saya ada rasa senak di kawasan ari ari bermula

 kelmarin. ikut kiraan saya akan ovulasi pada 9/10 

haribulan. harini rasa senak tu dah berkurangan. 

dan opk test juga menunjukkan kabur berbanding

 semalam dan kelmarin lebih terang.





(skema tak ayat? hehee..jawab jangan tak jawab)

INFO : FAKTA UTAMA TENTANG OVULASI

Fakta utama ovulasi


    * Telur cuma berupaya hidup 12-24 jam selepas dilepaskan dari ovari

.
    * Selalunya cuma satu telur sahaja yang dilepaskan setip kali ovulasi.


    * Ovulasi boleh dipengaruhi oleh tekanan, sakit atau kiranya terdapat gangguan pada rutin seharian.


    * Sesetengah wanita mungkin mengalami pendarahan faraj semasa ovulasi.


    * Implantasi selalunya terjadi 6-12 hari selepas ovualsi.


    * Setiap wanita dilahirkan dengan berjuta-juta telur yang tidak matang yang menunggu untuk dilepaskan.


    * Haid masih boleh berlaku walaupun ovulasi tidak berlaku

.
    * Ovu
lasi juga masih boleh berlaku walaupun haid tidak datang.


    * Sesetengah wanita mungkin merasa sedikit sakit pada bawah perut semasa ovulasi terjadi.

    * Sekiranya telur tidak disenyawakan, ia akan diserap kedalam dinding rahim dan akan gugur bersama-sama darah haid.

Wednesday, January 2, 2013

Celoteh Yana : Part 87 - CD 19

Assalamualaikum ,

Harini CD 19, dari CD 39.. 
CD 23 dah boleh start BD sungguh2.. 
Tinggal bape hari je lagi.
Harap2 ada keajaiban akan terjadi kali ni.. 
Makan dah jaga, asid folik dah ambil..

Semalam dengan hari ni ada rasa senak 
sikit2 kat ari2. Mungkin telur tengah 
standby nak keluar.



Memang sangat berharap pada keajaiban tahun baru ! :)



Perjalanan Untuk Menjadi Seorang Ibu :)

1st pregnancy
MC : 22.2.2012 (5-6weeks)

2nd pregnancy
MC : 10.5.2012 (4-5weeks)

"Tarikh Bendera Merah Dinaikkan"
OCT : 30.9.2012 - 8.10.2012 (CD40)

NOV : 9.11.2012 - 17.11.2012 (CD38)

DEC : 16.12.2012

3rd pregnancy
UPT + : 27.1.2013 (CD43 DPO18)
BERSALIN PADA : 25.09.2013 @ 9.38pm