Friday, January 11, 2013

Celoteh Yana : Part 93 - Air Rebusan Taugeh

Assalamualaikum,


Pada TTCians mesti ramai dah tahu pasal 
petua air rebusan taugeh ni kan..

Bawah ni Yana sertakan "resipi" nya untuk yang belum tahu

  1. Ambil segenggam kacang hijau.
  2. Rendam kacang hijau itu selama 2 hari (sampai tumbuh ekor anak tauge kira-kira panjang ekor itu menjadi 2 kali panjangnye kepala tauge). Air rendaman tu hendaklah sama aras dengan kacang hijau (bagi kacang tu tenggelam dalam air).
  3. Tutup bekas tu (kalau nak mudah, rendam guna periuk)
  4. Bila dah jadi anak tauge, cuci dan buang kulit hijau yang ada (kulit kacang hijau)
  5. Rebus tauge itu dengan 2 gelas air kira-kira dalam 15 minit dengan api sederhana.
  6. Apabila air rebusan itu dah tinggal jadi separuh. Tapis & ambil air rebusan yang tinggal (kira-kira dalam segelas).
  7. Minum air rebusan itu tiap-tiap pagi bermula dari 1st period sampai waktu subur.


Yana pernah buat sekali air ni. Gigih rendam kacang hijau dekat opis dalam botol (sebab nak tengok progress kacang menjadi tauge). Setiap hari tukarkan air rendaman ye, kalau tak masya allah bau dia memang nak muntah! Bila dah keluar ekor tauge tu iaitu akar nya barang secoet, boleh lah di asingkan kulit hijau tu ye. sebelum rebus. Tapi korang ingat senang ????!!! Yana buat sekali banyak semput nak mengopek kulit tu. Terus terbayang gigih nya TTCians yang buat banyak2 kali. Tabik dengan dia. 





Bila dah rebus, ikut sukatan .. Yana simpan lah dalam peti ais selepas disejukkan baru lah sedap nak minum kan. Bau okay la, macam bau sayur lah. Pagi pertama minum, weeekkk PAYAU ! macam minum air perigi. Siapa pernah minum air perigi tahu lah ye. Okay, tabah kan hati habiskan secawan. Esok minum lagi... Hari ketiga tak minum, lupa... masuk hari ke4 bukak je penutup botol bau air tu dah busuk! Entah kenapa terus mual tak jadi minum buang terus. Mungkin had usia dia 3hari je kot. walau pun simpan dalam peti sejuk. Cuba bayang kalau simpan dalam suhu bilik??? Eeeee... mesti terus suami ingat dah pregnant sebab bini muntah2 dengan dahsyat masa tu. huhuuuuu...

Okaylah, sekian bebelan ini. Semoga para TTCians terus kuat ye. 



3 comments:

Puan K said...

hehe.. K penah buat ni.. tp, K minum suam2.. hari2 rebus..dgn segelas air..

Pn.Mieza Fadzly said...

hahah..macam ngeri ja sbb mieza xmkn sayur camnelahhhh nak minum air rebusan..alamak!!

Suwaibah YS said...

ermmm sue belum try lagi cara ni.. takut sue try hangat2 taik ayam je.. hehe

Perjalanan Untuk Menjadi Seorang Ibu :)

1st pregnancy
MC : 22.2.2012 (5-6weeks)

2nd pregnancy
MC : 10.5.2012 (4-5weeks)

"Tarikh Bendera Merah Dinaikkan"
OCT : 30.9.2012 - 8.10.2012 (CD40)

NOV : 9.11.2012 - 17.11.2012 (CD38)

DEC : 16.12.2012

3rd pregnancy
UPT + : 27.1.2013 (CD43 DPO18)
BERSALIN PADA : 25.09.2013 @ 9.38pm