Monday, July 8, 2013

Celoteh Yana : Part 171 - Pejam Celik Pejam Celik

Assalamualaikum,




Tadi kat FB ada sepupu dekat yang kahwin tahun yang sama, keguguran tahun yang sama & juga sekarang mandong sama2 muatnaik status pasal dia kena diabetes. Yana tinggal komen dia tinggal 10 minggu je lagi untuk kurangkan makanan manis, pas pantang dah boleh start balik. Tak sedar diri sendiri pun tinggal 12-13 minggu je. Kalau di ikutkan Pejam Celik Pejam Celik ni, sekeeeeejjjaaapp je lagi tau. Yelah dah lepas 1st trimester yang menakutkan tu, dan 2nd trimester yang dalam mode biasakan diri & alhamdulillah, masuk trimester ke 3 sekarang ni. 


Ikut kiraan hari, KURANG dari 100 hari lagi tau... Dok baca pengalaman orang lain bersalin, terus rasa nervous dan rasa nya minggu ni atau minggu depan kena finalise barang2 keperluan melahirkan & sesudah melahirkan bagi 'dak kecik' ngan ibu dia ni. Nak taknak memang dalam bulan puasa. Weh sekarang memang rasa tak larat lah, nak plak sekarang uterus tengah nak mengembang agak nya.. Sakit weh lagi2 bila 'dak kecik' tekan2 kawasan ari2 tu. Tapi ini lah kelebihan orang perempuan kan.. Allah swt bagi keistimewaan ni hanya untuk orang perempuan. Sakit2 tapi dapat pahala :)


Tunggu seminggu dua lagi nak basuh barang2 yang dah dibeli.. nak plak dah masuk 30 minggu tu. Ntah larat ke tak nak basuh beria.. ntah masuk mesin? Eh sayanglah kan baju budak2 kalau masuk mesin cepat betul herot berot nya nanti dah tak lawa. Errr, mintak En.Suami buatkan kot. Insyaallah.. Selagi terdaya, Yana buat lah mana yang boleh. Kalau dia taknak tolong ke buat lambat2 ke, keluarkan ayat ni "amboi, sedap sama2, sakit susah orang tanggung sorang" boleh? hehee.. dalam nada melawak lah apa salah nya kan :)



9 comments:

Aeen said...

chaiyok2..hehe..kejap je rase kan..tup2 dah nk dekat bersalin je...

Shizan Syafik said...

hehe, tak lama dah kan.. sy pun tak basuh lagi.. malas lagi..

QueeN TerataI said...

x lama je lg tu.. pejam celik pejam celik tibalah masanya tu...

CikNaa said...

fuh.. ciknaa 7mggu je lagi. braxton hicks dah datang..

Nurul Ilyani said...

Akak msk mesin je...x larat...kikiki

Syuhairah Anuar said...

yana,

dulu kan masa arwah nenek ada lagi,dia pantang basuh mesin. macam2 la dia punya pantang.ntahla.xtau apa kebaikan dan keburukan. Lupa. So baju adik2 syuha dulu semua nenek suruh basuh tangan. Siap tak kasi perah tau. Huu...

Fifi Nadhrah said...

fifi dulu rendam2 je.. inshaAllah larat yana.. jage diri..

Halimaton Hanafee said...

dah byk ye buat preparation..hehe..bagus2

Aty_Fared said...

nanti biler dah ada baby depan mate..lagi rase kejap sangat mase berlalu..pantang 44 hari ccuti 2 bulan langsung tak rase...:)

Perjalanan Untuk Menjadi Seorang Ibu :)

1st pregnancy
MC : 22.2.2012 (5-6weeks)

2nd pregnancy
MC : 10.5.2012 (4-5weeks)

"Tarikh Bendera Merah Dinaikkan"
OCT : 30.9.2012 - 8.10.2012 (CD40)

NOV : 9.11.2012 - 17.11.2012 (CD38)

DEC : 16.12.2012

3rd pregnancy
UPT + : 27.1.2013 (CD43 DPO18)
BERSALIN PADA : 25.09.2013 @ 9.38pm