Tuesday, May 29, 2012

Kehamilan Kedua : Episod 5 (Klinik Pakar Hospital)

(update 25.4.2012)




Assalamualaikum, episod lepas Yana dah
cerita pasal doktor kat Klinik Kesihatan tu detect
kandungan kedua Yana ni : Molar Pregnancy, 
dan di suruh refer ke hospital pula untuk pengesahan..


Yana pun masih tertanya2, terus pergi ke hospital..
dan beratur lah menunggu giliran lepas register 
dan amik nombor segala.. Sampai dalam kul 10.30am 
camtu, ingatkan boleh masuk jumpa doktor terus 
sebab dapat surat refer rupanya tidak sama sekali ! 
Harus menunggu giliran juga.. sama macam orang lain. 
Ciss, ada kes pun kena tunggu ke.. 


Sambil tunggu mesej2 dgn En.Suami, 
ceritakan serba sedikit pasal 
kes di KK tu.. Dia minta Yana sabar banyak2, 
dia pun sedih.. Tapi nak buat macam mana, 
kalau takde rezeki kan...


Sambil Yana tunggu, intai2 ada jugak 
kakak2 / makcik2 kat sebelah kot2 ada yang kenal 
bolehla ajak bersembang kan.. Tapi nan hado ! 
So melepet la sengsorang kat situ, sambil asyik 
ulang tengok jam, tengok nombor giliran.. 
Lambat je rasa nya masa berjalan.. Padahal hati 
ni dah tak sabar nak jumpa doktor..
Nak goncang2 kan bahu dia sambil 
cakap BETUL KE DOKTOR?? BETUL KE?? 
Pastu nangis teresak2 kat situ jugak.. 
sambil ditenangkan doktor .. Okay, tipu ! 
Mana berani nak wat camtu.. hehee..



Tunggu lagi.......... bila dah bosan sangat keluar
beli surat khabar, beli air, beli roti.. makan dulu. 
Lagipun memang kena minum air banyak
sebab nanti nak scan kan, pundi kencing kena
penuh baru rahim naik dan scan lebih jelas. 


Selepas 3 jam lebih menunggu, dalam
kul 2 camtu lah, akhirnya baru nombor Yana dipanggil.. 
Masuk dengan berdebar2, tok tok tok.
(bunyi ketuk pintu) 


"Hai doktor" (kelihatan seorang doktor Cina,
duduk di meja sambil tersenyum)



"Hai, masuklah"
Okay, u refer dari Klinik Kesihatan,
molar pregnancy..ada sakit bahagian bawah perut?



"Tak ada, sikit2 cramping je kadang2..
saya assume rahim tengah mengembang"



"okay takpe, kita scan ye"



Scan pun bermula.. 


"Urm, i tak nampak any sac here..
Mungkin ectopic pregnancy / early pregnancy..
Tapi konfirm bukan molar pregnancy !
Tapi u takde sakit, takde bleeding kan??"


"errr, takde pun,.. jadi memang konfirm
bukan molar pregnancy??"


"Ya, bukan ! "


ALHAMDULILLAH !! bukan molar rupanya..
tapi dah ectopic pulak.. Tapi rasa nya bukan jugak,
sebab memang takde sakit yang teruk ! 
Syukur sangat2, harap2 betullah doktor 
cakap tu EARLY PREGNANCY..



Saya taknak sakit, kena kimoterapi ke,
operate ke, makan ubat yang berbiji biji 
banyak nya... Uwekkk !!
Sedangkan makan ubat folic asid tu pun
saya macam nak taknak, fikirkan baby 
je saya makan, kalau tak jangan harap !!



"Okay, i bagi u appointment lagi 2minggu,
kita tengok samada u betul hamil / tak"

masa tu mungkin dah boleh nampak
sac dengan heartbeat sekali :)
Just continue makan folik asid ye..



"Okay doktor, thanks k"




Jadi, baliklah saya dengan hati yang gembira..
Sambil berharap sangat ianya early pregnancy... ;)

No comments:

Perjalanan Untuk Menjadi Seorang Ibu :)

1st pregnancy
MC : 22.2.2012 (5-6weeks)

2nd pregnancy
MC : 10.5.2012 (4-5weeks)

"Tarikh Bendera Merah Dinaikkan"
OCT : 30.9.2012 - 8.10.2012 (CD40)

NOV : 9.11.2012 - 17.11.2012 (CD38)

DEC : 16.12.2012

3rd pregnancy
UPT + : 27.1.2013 (CD43 DPO18)
BERSALIN PADA : 25.09.2013 @ 9.38pm