Wednesday, May 30, 2012

Kehamilan Kedua : Episod 7 (Akhirnya)

(update 10.5.2012)




Pagi ini Yana bangun macam biasa,
darah masih ada...
Yana dah siapkan En.Suami untuk pergi bekerja,
Yana sambung tido.. Yana masih dalam MC.
sampai 15.5.2012, takde mood sepanjang pagi tu.
Perut dah okay, takde rasa senggugut..



Dalam 10 pagi, Yana bangun dan mandi, 
konon nya nak bersiap pergi klinik, nak cek 
kalau2 kandungan masih ada sebab dah bleeding 
teruk semalam, pad 3,4kali bertukar.. dah ke 
kedai cari barang keperluan sikit..Tapi mak mertua
advise tak paayh pergi klinik dulu sebab semalam 
baru je scan kandungan masih ada.


So Yana tak jadi ke klinik, cuma pergi kedai 
beli barang sikit dan balik rumah ibu bapa Yana.. 
Lepak2 dengan adik, main2 dengan kucing dan 
tertidur...sampai lebih kurang kul 2 lebih baru Yana 
balik ke rumah mertua semula. 


Kebetulan kakak ipar Yana balik makan
tengah hari dan jemput anak nya dari rumah 
babysitter untuk disusukan, Yana lepak sekali 
dengan dorang. Main2 dengan anak buah tu, nama nya Sara. Dukung dia, kelek sana sini sampai puas sampai 
kakak ipar tu nak masuk kerja semula.. Dekat jam 4 petang.. 


Tinggal lah Yana sorang, tetiba rasa sakit
senggugut tu datang balik.. Aaaahh, kenapa pulak ni,
tadi okay je dah benti.. Jalan masuk bilik tetiba, PLUP !! 
terasa 1 "benda" keluar dari celah kangkang 
(Yana tengah berdiri masa ni)... 
Yana tengok2, MASYA ALLAH, dah terkeluar janin
yang lebih kurang 5 minggu Yana kandungkan...
berbentuk segumpal darah berwarna merah kehitaman,
terdapat juga karung yang masih
melekat bersamanya... Perasaan yana masa tu??
Sedih hanya Allah swt yang tahu... 

Yana sms En.Suami 
"B.. anak kita dah takde, dia dah keluar"
(sambil Yana ceritakan tentang
cara keluarnya janin tu tadi)


En.Suami terus menelefon
"Yeke, takpelah takde rezeki kita"
"Habis u nak watpe tu??" 


"Entahla, kat rumah takde siapa pun.. 
Eeee, sedihnya orang"


"Dah dah, sabarlah ye.....
Orang pun sedih" (kata En.Suami)


"uuurrrmm, okaylah..
bye.assalamualaikum"



Talian telefon dimatikan, 
Saya basuh sikit2, dan letakkan atas tisu..
Saya belek, dah nampak bentuk mata,
kelihatan bulat membonjol berbentuk 
seperti kepala.. YA ALLAH, sesungguhnya 
aku benar2 terduga .. walaupun begitu, aku 
bersyukur ALLAH swt menarik semula 
"hambanya" dan Maha Mengetahui segala nya..


Inilah dia janin tu, mungkin "dia" tak sihat jadi
Allah swt tarik dia semula dan pasti akan beri
yang lebih baik kepada saya. 

(maaf, gambar terpaksa digelapkan)


Lebih kurang setengah jam saya belek,
nak dikuburkan pada fikiran saya. 
Tapi apa yang harus saya buat, apakah cara nya..
Dan prosedur nya,,
Saya terduduk sendiri..
Tiada siapa pada masa itu..


Lalu, saya cari sebuah bekas kecil,
saya balutkan "anak" ini dengan tisu kemas2,
saya masukkan ke dalam bekas tu, saya tutupkan
dan saya keluar ke depan rumah. 
Pada fikiran saya, harus dikuburkan 
secepat mungkin.. Tapi sedang saya masih 
duduk di hadapan rumah, mak mertua pun balik.
Cepat2 saya beritahu pada dia, yang saya
telah keguguran lagi,. "Anak" itu telah keluar.
Dia dengan nada kesal berkata 
"Takpelah, belum rezeki lagi"


Saya tanyakan, apa nak buat sekarang? 
Patut ke kita tanam?
Dia kata "Tunggulah Syuaib (En.Suami) 
balik nanti, dia pun mesti nak tengok. 
biar dia buat..


"urmm, betul jugak" 
(tak terfikir saya dalam kebingungan tentang
En.Suami sebagai bapa kepada "anak" itu)


Lepas tu, Yana masuk bilik letakkan
bekas kecil tadi kat atas meja, 


Ini bekas nya, 






Yana jerang air, sebab saat itu bermula
lah sesi "pantang" macam orang2 bersalin..
Ye, walaupun keguguran Yana mahu berpantang !
Orang kata berpantang ni membantu rahim 
kita cepat pulih, dan badan kita tak kan sakit2 
bila dah berusia nanti.. Yelah, kalau badan 
dah masuk angin, mesti sakit kan rasa sengal2...


Yana campurkan limau kasturi yang Yana
perah dalam air mandian tu, Yana bilas 
seluruh badan sebab masa pegang janin tu
tadi, bau dia hanyir satu macam.. 
Yana sental2 pun masih berbau.. 
Lepas mandi Yana sapu minyak panas
seluruh badan, pakai stokin dan bertungku
gunakan bantal elektrik tuamkan bahagian perut..


Yana ulang 2,3kali bertungku tu,
walaupun orang kata lebih afdhal pakai
batu sungai tapi dalam keadaan terdesak
macam ni, apa yang ada, kita guna kan aje.. 


Sambil2 baring tu, Yana telefon mak
Yana beritahu tentang janin tu..


Mak cakap "Takde rezeki lah tu,
hari tu kan mak dah cakap,
 jarakkan 3bulan.. tak nak dengar"


"Urmmm, mana lah kakYong tau,
tak period tau2 dah lekat..Rezeki..
Yelah lepas ni rehat lama sikit"


Sembang lagi dan lagi dalam 20 minit,
dan perbualan di matikan..


Yana nak berehat dulu, nak tidur... 



Sekian, berjumpa di episod seterusnya ye :)

5 comments:

IntaNBerliaN said...

seriau + sedih pulak sy bc entry ni... pe2 pun, take care tau... insyaAllah nanti adalah rezeki.. tp better jarakkan 3 bln yer.. bg rahim tu kuat dulu...

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

kenapa akak seriau? akak pun pernah kena ke?
ye kak, insyaallah saya jarakkan 3bulan pasni.
Mungkin juga stress d tempat kerja punca nya..
Tapi Allah swt Maha Mengetahui

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

hi yana, salam kenal.. ralit pulak baca post2 yana.. saya tgh dlm proses keguguran jugak, esok proses D&C dr doc, sbb dah hampir 2 minggu darah kuar skit2, tp baby xnak kuar, jantung mmg dah xde..dah masuk 14minggu dah.. sedih sgt, 5 tahun lebih menunggu..

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

hai Belinda .. salam kenal. terima kasih baca kisah saya.. sabarlah ye, belum ada rezeki lagi. insyaallah andai dikurniakan umur yang panjang kita cuba lagi k

afrah.hana said...

bersabar2 banyak2.. insyaAllah. ade rezki boleh cbe lagi :')

Perjalanan Untuk Menjadi Seorang Ibu :)

1st pregnancy
MC : 22.2.2012 (5-6weeks)

2nd pregnancy
MC : 10.5.2012 (4-5weeks)

"Tarikh Bendera Merah Dinaikkan"
OCT : 30.9.2012 - 8.10.2012 (CD40)

NOV : 9.11.2012 - 17.11.2012 (CD38)

DEC : 16.12.2012

3rd pregnancy
UPT + : 27.1.2013 (CD43 DPO18)
BERSALIN PADA : 25.09.2013 @ 9.38pm