Monday, June 10, 2013

Celoteh Yana : Part 157 - Sakit Perut Sangat2 !!

Assalamualaikum,



Kelmarin (Sabtu) ada kenduri kahwin di Ampang. Sepupu sebelah ayah.. Majlis berlangsung meriah, tak hujan (alhamdulillah) dan lancar. Macam biasa, malam ada sesi buka hadiah oleh pengantin baru. Yana dan En.Suami turut serta, sibuk juga nak usha hadiah orang . eh taklah, nak meriahkan suasana lah.. Sedari siang, ramai saudara mara yang tegur Yana dah pakai 'uniform' haha.. Yelah dah tak muat pakai baju kurung moden kita tu, kena lah pakai uniform. Bukan uniform apa pun, maxi dress aje.. ramai yang ucap tahniah sambil tanya bila dua, jantina baby, morning sickness etc.. Alhamdulillah, ramai yang mendoakan. 


Nak dijadikan cerita, berbalik pada tajuk... Malam tu kami sampai rumah jam 12 tengah malam.. Lepas bersihkan badan, terus 'pengsan' atas katil. Sedar2 perut sakit memulas sangat2 ! Yana dah 'cuak' @ takut sangat2 sebab tak pernah sakit camni lagi sejak mandong ni. Memang rasa nya macam nak buang air besar, so pergi tandas. Tandas dah la cangkung, 'hasil' pulak macam takde je tanda2 nak keluar. Yana ulang alik 5,6kali ke tandas tak jugak selesai. Masa ni dah berpeluh sakan, macam nak nangis nak call mak tanya kenapa. Yelah kita 1st timer mana tau pape kan. Risau jugak pasal selalu baca orang nak bersalin ni ada rasa nak buang air besar. Takut sangat ! Sebab masuk je tandas, hilang kejap rasa sakit tu, bila keluar tandas masuk bilik mula balik. Nak kejut En.Suami macam tak sampai hati, dalam pada tu tengok2 jugak kot ada bleeding, takde pulak. 





So, Yana tunggu lagi, sambil menonggeng atas katil (macam dalam gambar tu) masa ni memang berpeluh macam baru lepas berlari, dengan perut memulas, takut nya semua ada. Dalam pada tu, Yana tertidur. Sakit perut tu masih ada selang 20 saat kot. Tiba2, rasa perut berangin je macam ada gelodak2 dalam tu, terus masuk tandas balik dan selamat lah yang 'menakutkan' tadi keluar.. Phew! Lega weh ! rasa macam nak luruh jantung di buat nya sebelum tu, ingat kan apa lah tadi. 


Dan alhamdulillah, lepas tu dah ok.. Perut pun tak memulas macam tadi lagi. Yana sambung tidur .......
Esok nya cerita kat En.Suami dia kata "mana cukup bulan lagi, apa pulak nak bersalin" adoi cik abang, kita kena lah fikir jugak pasal tu kan.. mana tau pape jadi kalau kita wat derk je tak pasal2. 


Sekarang dah ok, 'dak kecik' pun masih aktif kat dalam.. agak nya salah makan masa hari kenduri lah tu. 

6 comments:

Aeen said...

ain penah kene mcm tu....tengah mlm lak tu sakitnye....mcm nk bersalin je...rupe2 nye...sakit tu sbb nk membuang...mungkin ade silap mkn kot..heheh

FieZaLieSa said...

penah kena jugak masa 34w ri tu..ingt nak bersalin dah...dua kali rasa...x de pun..smpi ri ni x skt2 lagi..huhu

Aty_Fared said...

aty teringat pernah kene macam ni mase ngandung 34 minggu..siap kol doktor tanye perlu gi spital ker tak..sama macam yana..upernye hanye angin..tapi memang sakit giler berpeluh2 kan...memang panik....

Mr n Mrs Zaidi said...

sy pernah kne mcm nie mase mula2 prgnnt ke daaliyaa dlu...perut memulas2...nak membuang tp bila gi toilet xde plk tanda2 nk kuar...mmg cuak sgt...hohoho.. smpai erpeluh dibuatnya..

QueeN TerataI said...

waktu mengandun ni makanan yg dimakan pun kena jaga.. jgn bedal je semua yer...

Fifi Nadhrah said...

alhamdulillah takde yang serius..

Perjalanan Untuk Menjadi Seorang Ibu :)

1st pregnancy
MC : 22.2.2012 (5-6weeks)

2nd pregnancy
MC : 10.5.2012 (4-5weeks)

"Tarikh Bendera Merah Dinaikkan"
OCT : 30.9.2012 - 8.10.2012 (CD40)

NOV : 9.11.2012 - 17.11.2012 (CD38)

DEC : 16.12.2012

3rd pregnancy
UPT + : 27.1.2013 (CD43 DPO18)
BERSALIN PADA : 25.09.2013 @ 9.38pm